Guitar

Guitarundervisningen er i hænderne af Poul Jacek Knudsen, for begyndere, let øvedeog øvede.

(der er ham i den orange trøje)

PJK_FotografMTA_web

 

 

Poul Jacek Knudsen. Foto: Morten Terf Andersen, 2014.

På guitarholdet får du fornemmelsen af rigtig flamenco

Af freelancejournalist (DJ) Morten Terf Andersen, november 2014

“For en guitarist der aldrig har spillet flamenco før vil jeg sige: Kom og lær at spille noget flamenco og få nogle teknikker på en spansk guitar. Der er masser af udfordringer og du kan også bruge det til meget andet. Det er fantastisk fed musik. Og hvis du i forvejen spiller flamenco, så er det den fede måde at komme til at spille til sang og dans på og få nogle nye stilarter eller få brushet op eller udveksle med andre på ens niveau”.

Sådan siger Poul Jacek Knudsen, der er guitarlærer på flamenco-højskolen.

“Det som er unikt er, at du får mulighed for at spille til sang og dans, så du får en fornemmelse af, hvad rigtig flamenco er. En ting er at du lærer nogle teknikker og spiller flamencoguitar, og guitarnørder, det kan man også, det er superfedt, men det er vigtigt at få et indblik i, hvor det kommer fra”, siger han.

 

Guitar til sang og dans
“Guitaren er startet som akkompagnementsinstrument til sang og dans, og så er der nogen, der hen af vejen har hevet det ud til et solistinstrument og en solistgenre. Det startede som akkompagnement, og det kan du høre på dem der er solister, de gode af dem. De har spillet masser til sang og dans”

“Jeg elsker at spille til sang og dans. Det er supersjovt og superfedt at have dét der sammenspils-moment. Det er ikke så mange musikgenrer, hvor du spiller til dans og hvor dansen er en del af musikken og af orkestret. Bortset fra nogle orientalske ting og noget mavedans”.

Ugen – mere konkret
“Du lærer at akkompagnere i to stilarter til nogle sangvers, som så monteres med dans. Og du lærer nogle teknikker. Typisk nogle akkordrundgange, som er gode at spille til dans med nogle forskellige højrehånds-rytmer. Du spiller nogle soloer, som hedder falsetas, som så indgår i den helhed, som danserne danser til. Så arbejder vi også med et solostykke – uden sang og dans – som guitaristerne spiller”.

“Hvis du kommer helt fra basis, og ikke har spillet flamencoguitar før, så må du hænge meget i, også selvom du eventuelt er øvet guitarist i andre genrer. Det er ikke for begynder-guitarister. Du skal være mindst let øvet eller øvet på guitar, og gerne også på flamenco-guitar. Jeg differentierer undervisningen, så de let øvede kan hænge med på nogle forenklede ting, mens dem som har spillet meget flamenco, de får på puklen”.

“Guitarholdet arbejder formiddag og eftermiddag i to moduler på 2½ time i de fem dage, højskolen varer. Den sidste halve time i hvert modul er vi sammen med danserne og sangerne. Sammen med danserne og sangerne holder vi en afslutningskoncert, hvor vi præsenterer de ting, vi har arbejdet på, herunder det solostykke, vi har lavet”.

“Det er jo højskole, så vi har morgensamling med mini-foredrag og fællessang efter morgenmad. Så går vi ud i de forskellige workshops om formiddagen cirka klokken 9.30 til 11.45 med sang, dans og guitar. Så er der frokost og pause. Om eftermiddagen er der Sevillanas-workshops for alle, der har lyst, hvor guitaristerne også kan danse med – eller spille til. Så er der workshops igen, nu fra klokken 15.00-15.30 til 17.30”.

Festligt lag
“Hver eneste aften er der rig mulighed for at spille dét du lige har lært, eller noget du har lært i forvejen, i festligt lag. Der er også en aften med fri optræden. Den ene aften er flamenco-relateret, mens du på den sidste festaften kan præsentere hvad du har lyst til”.

“Det er fantastisk hyggeligt. Du møder en masse enormt søde og skønne mennesker, som du kan hænge ud med og lære en masse af. Det er en skøn blanding af at der er fest og folk drikker rødvin, men der laves flamenco hele tiden. Og der bliver jammet om aftenen og folk de øver. Der sker noget”, siger han.

Flamenco er sang og dans
“Selve musiktraditionen flamenco er ung – kun lidt over 100 år gammel. Der er nogle grundting, du skal vide. Med guitar er der den imponerende og spændende og tiltrækkende side med hurtige løb, smarte teknikker og god lyd og mærkelige rytmer. Det kan du sagtens gå ind i rent guitarmæssigt. Lyd og teknik. Og du kan mixe det med alle mulige andre stilarter end flamenco”.

“Men flamenco er bare så mange andre ting. Så hvis du vil spille flamencoguitar, så er der 1000 andre ting, du skal tjekke først. Nemlig sang og dans. Du kan ikke sige, at du spiller flamencoguitar, men ikke interesserer dig for dans og sang. Glem det. Fordi alle fra Paco de Lucia over Dani de Moron til Diego Morao – alle de kæmpestore og superfede teknikguitarister – de har pisket sang og dans og fest og siddet på et tablao seks aftener om ugen i tre timer og høvlet til fire forskellige dansere hver aften og fire helt nye forskellige dansere næste aften. Sammen med sangerne”.

“Dér får du teknikken. Du får en højrehånd, der virkelig vil noget. Du kan høre det. Mange steder er det ikke miket op, så din teknik bliver god og hård. Din rytme og forståelse af flamencoen og breaks – Llamada og Remate – det får du ind med dans. Hele den rytmiske forståelse får du ved at sidde og spille til dans. Også guitar-musikken. Også falsetas. Og ved at akkompagnere til sang får du en harmoni-forståelse. Hvor du kan gå hen og hvad du kan gøre ved harmonier og overgange”.

Rytmisk præcision
“Alt skal være rytmisk præcist i forhold til dansen. Nogle store sangere er ikke compas-stærke, men de har nogle fantastiske stemmer, som “transmitterer”. Det vil sige at de formidler og kommer ud med deres sjæl, så folk gider at høre på dem. Og i øvrigt gælder det både dans, sang og guitar – at du har noget du mener, og at det ikke bare er pænt og hurtigt”.

“Nogle af sangerne har svært ved compas. Så skal de bare have en god guitarist, som kan følge dem rundt. Og så er det stadig super-flamenco. Men de rigtig fede sangere, synes jeg, de ligger også i compas. Altså Cameron de la Isla, en af de største flamenco-sangere nogensinde, havde ikke et problem med compas, vel”.

Pukl og lyt
“Og guitaristerne skal bare kunne det hele, hele tiden. Det er et pukle-arbejde. Nogle har specialiseret sig i at spille kun til sangere, andre kun til dansere. Det er to forskellige ting. Og så er der dem, der er blevet solister. Jeg er ingen af delene, eller rettere – jeg tager, hvad der er. Jeg spiller til sang og dans og jeg har min gruppe, hvor jeg spiller solo. Flamenco er så småt herhjemme i Danmark, at hvis du kun spiller til sang, så har du et job hvert femte år”.

“Med flamenco er det altid superfedt at høre flamenco og så prøve at klappe til uanset om du synger, danser eller spiller guitar. Eller bare sidde og holde rytme til på din guitar. Det er også svært til at begynde med. Start med noget der går i fire – Tangos eller Rumba. Start med at holde rytmen, også når du hører breaks og synkoper. Det giver en god forståelse af musikken. Hør flamenco”, siger Poul.

FAKTA OM POUL JACEK KNUDSEN
Født 1963. Selvlært guitarist. Begyndte med jazz og rock. Spillede kun flamenco fra 1988. Tog først timer hos Christian Sievert og Ole Grymer. Har siden spillet til dans hos Elisabeth Mørch og senere spillet med sangere og dansere i Danmark, Sverige og Finland. Har opholdt sig i Spanien et par måneder hvert år og spillet på danseskoler og taget kurser og timer dernede, blandt andet hos Antonio Gámez i Sevilla, Antonio Jero fra Jerez, Rafael Riqueni fra Sevilla og Dani de Morón samt Eugenio Iglesias, som han også har spillet med.

Dannede i 2000 sin egen trio, Flamenco Passion, som har udgivet to cd’er – den sidste med Bjarke Falgren på violin. Kvartetten optræder siden 2014 med Mikkel Nordsø som gæsteguitarist.

Turnerer desuden i Danmark med Flamenco de Sevilla med Lakshmi Basile ”La Chimi” (dans) og Juan Murube (sang).